חודש טבת - ניהול קונפליקטים
החודש, חודש טבת אנו מציינים את ערך החודש "ניהול קונפליקטים".
סכסוכים ומריבות הן דבר שבשגרה בעולמם של ילדים (וגם של מבוגרים). אבל כיצד פותרים סכסוכים? זה כבר מסובך קצת יותר. נכון הוא שזיכרונם של הילדים קצר מאוד, רגע אחד הם רבים, ומיד חוזרים לשחק רגע, כאילו לא קרה דבר. אך לא תמיד. יש סכסוכים שהופכים ל'ברוגז' ממושך, ויש אף סכסוכים שהופכים אלימים.
דרכי התמודדות עם קונפליקט
· הימנעות: חוסר התמודדות, התחמקות דיפלומטית, דחיית הנושא למועד "מתאים יותר", נסיגה ממצב מאיים.
· פשרה: פתרון שמספק באופן חלקי את שני הצדדים, חילופי ויתורים, "חצי-חצי".
· ויתור: סוג של הקרבה עצמית, סיפוק מלא של צורכי הזולת על חשבון הצרכים האישיים, נדיבות, צייתנות, כניעה.
· שיתוף פעולה: ניסיון לעבודה משותפת עם הזולת כדי למצוא פתרון המספק במלואו את שני הצדדים. מחייב התעמקות בבעיה, כדי לזהות את צורכי שני הצדדים – WIN-WIN.
· תחרותי :נוטה לדבוק בתקיפות בעמדותיו ולעשות הכל כדי לזכות בניצחון. לוחץ כדי שעמדותיו תתקבלנה, ומתאמץ להוכיח את ההגיון והיתרונות שבעמדותיו.
המשימה:
הכיתה יוצאת לטיול, אך לפני שיוצאים לדרך, התלמידים צריכים להכין עבודה הקשורה לטיול. מאיה ועוד כמה תלמידים יושבים להכין את העבודה ביחד, אבל למאיה אין סבלנות לשאלות, והיא לא מוכנה לתת להם להעתיק ממנה. יואב מתרגז ומחליט להטיל עליה חרם. כל התלמידים מקשיבים לו ומשתפים פעולה.
מאיה נפגעת מאוד מן החרם ומחליטה לא לצאת לטיול. למנחם, המורה, יש רעיון: מאיה תחלק את תיקי העזרה הראשונה (בלעדיהם לא ניתן לצאת לטיול), וכך ייאלצו לדבר אִתָהּ. הקבוצה של יואב עומדת מול מאיה, ולמרות הלחץ החברתי שיואב מפעיל, הם מתחילים "לשבור" את החרם, עד שגם יואב נאלץ לקחת ממאיה את התיק... והחרם נשבר.
צפו בסרטון בקישור הבא סרטון- הטיול ולאחר מכן השב על השאלות:
1- מה דעתכם: האם חרם הוא סוג של אלימות? מדוע?
2- מה דעתכם על הפתרון של המורה מנחם? האם יש לכם פתרונות
לדעתי חרם זה בהחלט סוג של אלימות כי מאיה נפגעה מאוד והמטרה של אלימות זה שמי שעושים עליו את האלימות צריך להיפגע וחרם זה אחד הדברים הפוגעים ביותר שיש
ReplyDeleteלדעתי הפתרון של המורה יצירתי ומאוד עוזר
כן מפני ש הוא פוגע בנו
ReplyDeleteכן
דור
דור אשמח מאוד אם התשובות שלך יהיו מפורטות יותר.
Delete1)דעתי שחרם זה אלימות מכיון שזה פוגע בלב כאילו מישהו הרביץ לך וזה מאוד לא נעים
ReplyDelete2) זה פתרון מצויין מכייון כך הם ידברו אחד עם השני וכך החרם יכול להישבר
לדעתי החרם הוא סוג אלימות מכיוון שאומנם שהם לא מרביצים להם אבל הם עושים אליה חרם וזאת אלימות מילולית
ReplyDeleteלדעתי הפתרון של מנחם נכון מכיוון שהם היו חייבים לדבר אתה וכך לגמור את החרם
יהונתן גורג
לפי דעתי חרם זה סוג של אלימות כי לי מדברים עם ילד וגם מדברים עליו בצורה לא יפה וגם יש מיקרים של חרם שגם מרביצים
ReplyDeleteלפי דעתי חרם הוא סוג של אלימות מכיוון שהוא סוג של אלימות מילולית וזה לא נעים שילדים לא מדברים איתה
ReplyDeleteהפתרון של המורה מנחם הוא פיתרון טוב מכיוון שאם לא היה את הפיתרון הילדים לא היו מדברים עם מאיה
שירה גוטגולד
לדעתי הפתרון של המורה מנחם הוא טוב מפני שהם יצתרכו לדבר איתה כדי שתביא להם את תיקי העזרה הראשונה
ReplyDeleteלדעתי חרם הוא סוג של אלימות מפני שעושים למישהו רע והוא לא עושה למישהו משהו טוב
לין
ReplyDeleteלדעתי חרם הוא סןג של אלימות מילולית מפני שזה מעליב ואף אחד לא מדבר אתך לדעתי הפתרון שלו עזר אבל זו לא ממש דרך אני הייתי מסבירה לתלמידים שזה לא יפה ומבקשת שיפסיקו
ReplyDeleteליאור
אני לא אוהב שעושים חרם על ילד או על עוד אנשים והילדה שעשו עליה את החרם היא מאוד פגוע ובגלל שילד אחד קרע לה את המחברת בגלל שהיא לא אביאה לו את השיעורים שלה וזו לא סיבה לחרם
ReplyDeleteלפי דעתי מורה מנחם היה חכם שהוא יתרב כי עם הוא לא היה מתרעב אז יש מצב שהיו ממשיכים לעשות עליו חרם
ReplyDeleteלדעתי חרם הוא כן סוג של אלימות מכיוון שבחרם יש אלימות מילולית ולפעמים גם אלימות פיזית אם זה חרם ממש גדול
ReplyDeleteלדעתי הפיתרון של המורה מנחם זה פיתרון טוב כי כדי שהחרם יסתיים אז המורה הביא לילדה שעשו עליה חרם את התיקי עזרה ראשונה ובחרם לא מדברים עם הילדה שעשו עליה חרם וכדי שהתלמידים יקחו את התיקי עזרה ראשונה אז הם צריכים לדבר איתה וכך החרם נגמר
יובל הרשקוביץ
ReplyDeleteלפי דעתי הפתרון שלי שיחשוב עם עצמו אם הילדה שעשו עליה חרם שיחשוב לעצמו אם זה היה נחמד שיעשו עליו חרם ואז הוא ידע שזה לא יפה לעשות חרם 2
ReplyDeleteלדעתי חרם הוא אלימות מכיוון שיש שני סוגי אלימות,פיזית ומילולית. אלימות פיזית היא במכות,לעומת זאת אלימות מילולית היא אלימות במילים,לדעתי חרם הוא אלימות מילולית מכיוון שבחרם אף אחד לא מדבר איתך,לדעתי הפיתרון של מנחם הוא פתרון מצויין. הפיתרון שלי הוא שיתוף פעולה.
ReplyDelete1] לדעתי חרם הוא אלימות מפני שיש אלימות פיזית ואלימות מילולית, ואני חושבת שאלימות מילולית היא לא פחות גרועה מחרם.
ReplyDelete2] לפי דעתי הפתרון של המורה מנחם היה פתרון טוב מאוד, בגלל שתיקי עזרה ראשונה היו אצל מיה ושאר הילדים שעשו עליה חרם היו צריכים לגשת אליה ולדבר איתה בשביל שיוכלו לקחת את תיקי עזרה ראשונה ולצאת לטיול.
נטלי סגמן
לפי דעתי זאת אלימות מילולית
ReplyDeleteוהפתרון של מנחם היה טוב כי בסוף פתרו את החרם
מאור
ReplyDeleteלדעתי חרם הוא כמו אלימות כי חרם אי אפשר לשכוח ושמשהוא מרביץ לך אפשר אחרי שבוע או שבועיים לשכוח
ReplyDeleteהרעיון של מנחם טוב כי מי שלא לוקח את תיק העזרה ראשונה לא יכול לצאת לטיול רעיון שלי הוא שמי שלא יסלח למאיה לא יצא לטיול
1. לדעתי חרם הוא סוג של אלימות מכיוון שהאלימות הזאת נשארת בלב לכל החיים ואלימות פיזית שזה שמרביצים המכה עצמה שקיבלתי עוברת. לדעתי הרעיון של המורה מנחם היה טוב מפני שאם הילדים לא יקחו את תיקי העזרה הראשונה הם לא יצאו לטיול.
ReplyDeleteשירה טבריה
לדעתי, חרם הוא אלימות מפני שחרם זה כאלו מכה רק בלב אמנם זה לא מכה פיזית אבל זה גם מכה פשוט שמורה בתוך הלב.
ReplyDeleteהפתרון של מנחם המורה הוא פתרון יפה פני שאם הילדים לא יקחו את תיקי העזרה הראשונה לא יצאו לטיול וכך יצטרכו לדבר עם מאיה.
לדעתי חרם הוא אלימות מפני שהוא מכה אומנם לא כמו פיזית או מילולית חרם זו מקה חזקה יותר ואין מה לעשות עם זה
ReplyDeleteהרעיון של מחם היה יפה וכולם רצו לצאת לטיול אחרי שארגנו את הכולוהיו חייבים לדבר איתה